Asset Management Division

Fungsi Unit Projek dan Ubah Suai

  • Merangka, merancang, mengawal dan mengurus  projek permbangunan, projek ubahsuai, & projek naiktaraf di keseluruhan kampus bermula di fasa rekabentuk skematik, fasa pembangunan rekabentuk, fasa dokumentasi kontrak, fasa perlaksanaan & pengurusan kontrak sehingga penyiapan akhir/penutupan akaun termasuk pengeluaran sijil bayaran
  • Merancang pelarasan Bersama PTJ bagi menguruskan dan menyediakan belanjawan Rancangan Malaysia berdasarkan keutamaan
  • Menyediakan permohonan bajet, semakan dan kajian tapak, perancangan rekabentuk, anggaran kos awalan dan dokumentasi teknikal di fasa dokumentasi kontrak
  • Memantau perlaksanaan projek bermula di fasa pembinaan sehingga penyerahan projek dan pengeluaran Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC), fasa Tempoh Tanggungan Kecacatan (DLP) dan fasa penutupan akaun
  • Menyediakan laporan status kemajuan projek bagi keperluan pemantauan di peringkat pengurusan teknikal
  • Menyediakan khidmat perundingan bangunan baharu dan kerja tambahan bangunan, projek ubahsuai & naiktaraf
  • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

Fungsi Unit Penyenggaraan Bangunan dan Infrastruktur

  • Merancang dan mengawal kerja-kerja penyenggaraan pencegahan dan penyenggaraan terancang
  • Merancang, mengurus dan menyediakan belanjawan bagi kerja-kerja penyenggaraan
  • Mengurus dan memantau  kerja-kerja pembaikan dan penyenggaraan secara inhouse
  • Memantau dan menyediakan laporan bulanan prestasi keseluruhan kerja-kerja penyenggaraan inhouse dan outsource
  • Menguruskan permohonan dan libat sama seksyen bagi program-program rasmi universiti
  • Merancang dan menguruskan keperluan bahan, alat ganti, mesin, kenderaan dan jentera
  • Menguruskan sinergi dan kolaborasi bersama ahli akademik dari PTJ dan pihak industri
  • Merancang kerja baik pulih dan naik taraf kemudahan infrastruktur bagi pelan jangka pendek dan jangka panjang
  • Mengurus dan memantau kerja-kerja  penyenggaraan pembaikan dan penyenggaraan terancang bagi kemudahan infrastruktur
  • Menguruskan kerja baik pulih/naik taraf kemudahan infrastruktur sistem bekalan air, pembentungan, jalanraya, cerun, jambatan, bus stop, wakaf dan pencawang
  • Menguruskan bekalan air di sekitar kampus dengan gangguan paling minima termasuk mengoptimumkan sumber bekalan air bersih alternatif untuk kegunaan harian
  • Menguruskan terma kontrak penyenggaraan infra & STP
  • Merancang dan memantau kerja-kerja pembaikan secara in-house
  • Menguruskan permohonan berkaitan bekalan air & elektrik sementara untuk program-program dalam kampus
  • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

    Fungsi Unit Pengurusan Ruang dan Fasiliti

    • Pengurusan Tenaga dan menyediakan laporan prestasi penggunaan utiliti  kampus KL
    • Menguruskan permohonan berkaitan bekalan air & elektrik dalam kampus KL
    • Merancang dan melaksanakan langkah-langkah penjimatan utilti
    • Menguruskan dan mengesahkan bil-bil utiliti kampus
    • Merancang kerja naik taraf kemudahan fasiliti bagi pelan jangka pendek dan jangka panjang
    • Memantau dan menyediakan laporan bulanan prestasi keseluruhan kerja-kerja penyenggaraan ECS
    • Merancang dan melaksanakan audit bangunan “Building Condition Assessment”
    • Menguruskan sinergi dan kolaborasi bersama pelajar, ahli akademik dari PTJ dan pihak industri
    • Mengurus, merancang dan melupus keperluan aset alih perabut universiti bagi kampus KL
    • Mengurus keperluan stor jabatan
    • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa.

      Fungsi Unit Pentadbiran dan Pemajuan Tanah

      • Mengurus dan mengendali pengeluaran salinan dokumen dan maklumat harta tanah berimilik bagi tujuan kegunaan rasmi
      • Mengurus carian rasmi hakmilik
      • Mengurus, mengendalikan penempatan simpanan dokumen hakmilik harta tanah UTM yang asal dan terkini
      • Menyemak dan mengemaskini jika berlaku perubahan maklumat hakmilik
      • Mengurus keperluan dokumen dan proses pengeluaran hakmilik sambungan selepas pengambilan tanah
      • Mengurus pendaftaran hakmilik kekal
      • Melaksanakan siasatan hakmilik tanah yang bermasalah
      • Merancang dan melaksanakan penilaian aset tanah dan bangunan secara berkala termasuk bagi tujuan urusniaga (sewaan atau pajakan)
      • Menyediakan maklumat terperinci bagi urusan bicara siasatan hakmilik aset harta tanah UTM
      • Mengemaskini maklumat kadar cukai dan merancang keperluan kos tanah tahunan
      • Mengurus bayaran premium tanah, cukai harta tanah, cukai tanah, yuran pajakan tahunan, fi ikhtisas dan lain-lain
      • Memberi input bagi penyediaan deraf perjanjian urusniaga harta tanah yang baru
      • Merancang, mengendali dan menilai aktiviti yang melibatkan cadangan pembangunan harta tanah UTM
      • Urusetia Jawatankuasa Induk Pengurusan Hartanah dan Pembangunan
      • Urusetia Jawatankuasa Teknikal Pengurusan dan Pembangunan Tanah UTM
      • Menyelaras perancangan pelan induk pembangunan tanah UTM
      • Mengurus permohonan guna tanah UTM untuk pelbagai kategori kegunaan
      • Mengurus dan menyemak keperluan dokumen dan maklumat proses pemajuan tanah
      • Melaksanakan aktiviti lawat-periksa sebelum dan selepas aktiviti urusniaga (pajakan tanah atau sewaan tanah)
      • Memantau pelaksanaan pembangunan fizikal aset tanah agar mematuhi peraturan, perundangan dan akta yang sedang berkuatkuasa
      • Mengurus proses pengambilan tanah / serahan kawasan
      • Memantau kawasan urusniaga harta tanah dan mengkaji semula perjanjian urusniaga harta tanah sedia ada yang bermasalah
      • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

        Fungsi Unit Perkhidmatan

        Fleet

        • Menyediakan perkhidmatan dan  mengurus tempahan kenderaan gunasama Universiti

        • Menguruskan  perolehan  peruntukan kenderaan UTM

        • Menyelaraskan proses pelupusan kenderaan Universiti

        • Menguruskan perkhidmatan kenderaan shuttle dalam kampus

        • Menyelaras pembaikan dan  penyelenggaraan kenderaan  Universiti

        • Menyedia perkhidmatan kenderaan wakaf kepada komuniti

        • Membantu perkhidmatan kecemasan UTM

        • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari  semasa ke semasa

          Auto Service

          • Menguruskan perolehan teknikal kenderaan dan peralatan keselamatan kenderaan universiti

          • Menguruskan penyelenggaraan berkala dan pembaikan kenderaan universiti

          • Memastikan kenderaan universiti dalam keadaan baik dan selamat untuk digunakan

          • Mengendalikan urusan kecemasan kenderaan universiti

          • Menguruskan urusan kecemasan kenderaan universiti

          • Mengendalikan pelupusan kenderaan universiti

          • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

            Residen

            • Menyedia perkhidmatan penginapan pelajar

            • Menyediakan kemudahan perkhidmatan penyewaan penginapan

            • Menguruskan sewaan ruang bagi program UTM dan organisasi luar

            • Pengurusan penyewaan perabot dan fasiliti kolej

            • Menyelaras keperluan keselamatan dan Kesihatan penghuni kolej kediaman

            • Membantu dalam memantau ketersediaan ruang, keperluan penyelenggaraan dan pembaikan fasiliti

            • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

              Ruang

              • Menyedia perkhidmatan penginapan pelajar

              • Menyediakan kemudahan perkhidmatan penyewaan penginapan

              • Menguruskan sewaan ruang bagi program UTM dan organisasi luar

              • Pengurusan penyewaan perabot dan fasiliti kolej

              • Menyelaras keperluan keselamatan dan Kesihatan penghuni kolej kediaman

              • Membantu dalam memantau ketersediaan ruang, keperluan penyelenggaraan dan pembaikan fasiliti

              • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

                Fungsi Unit Kelestarian dan Keindahan Kampus

                • Merancang, merangka, melaksana, kolaborasi bersama jabatan/ agensi/PTJ/ Penyelidik dan koordinasi program di bawah Kampus UTM berseri (pelan induk landskap / UTM geosite, UTM georintis, UTM geoedupelancongan)
                • Merancang dan merangka polisi, garis panduan skop kelestarian dan keceriaan kampus melibatkan SDG7, SDG13, SDG15
                • Berkolaborasi, bekerjasama bersama PTJ lain/ agensi berkaitan bagi mengerakan fungsi sebagai Green Manager JTNCP.
                • Merancang, melaksana, koordinasi dan kolaborasi bersama strategik PTJ/ penyelidik dll dalam Jawatankuasa induk kelestarian BPA (sisa pepejal, tenaga, air), kempen/ poster/ roadshow, hebahan elektronik)
                • Merancang dan membuat anggaran kos permohonan bajet
                • Merangka dan menganalisis skop kerja tender keseluruhan untuk penambahbaikan dokumentasi tender sisa pepejal dan tender landskap dan pembersihan
                • Merancang, melaksana, memantau kerja di tapak serta kawalan tender melalui Mesyuarat Teknikal dan Tapak setiap bulan
                • Merancang, melaksana dan memberi perkhidmatan teknikal berkaitan hiasan samada melalui program universiti atau permohonan Jabatan/PTJ
                • Merancang, merangka, menguruskan pentadbiran Nursery dan Dusun UTM (semaian, kitar semula, hiasan, skop kerja teknikal in-house, dusun komuniti termasuk Dusun 1,2,3)
                • Merancang dan membuat anggaran kos permohonan bajet
                • Merancang, merangka program kerjasama dan kolaborasi bersama Jabatan/PTJ atau sebagainya bagi melaksanakan kempen kebersihan luar
                • Merangka dan menganalisis skop kerja tender keseluruhan untuk penambahbaikan dokumentasi tender pembersihan bangunan dan Makhlok perosak
                • Merancang, melaksana, memantau kerja di tapak serta kawalan tender melalui Mesyuarat Teknikal dan Tapak setiap bulan
                • Merancang, melaksana dan memberi perkhidmatan teknikal berkaitan pembersihan dalam bangunan melalui program universiti atau permohonan Jabatan/PTJ atau sebagainya
                • Merancang, merangka program kerjasama dan kolaborasi bersama Jabatan/PTJ atau sebagainya bagi melaksanakan kempen kebersihan dalam bangunan
                • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa

                Fungsi Unit Kontrak dan Perolehan

                • Merancang, Mengawal Selia Dan Memantau Perolehan Kerja, Bekalan Dan Perkhidmatan
                • Mengurus, Mengemaskini Dan Memantau Maklumat Kontrak Kerja Dan Perkhidmatan Di Dalam Sistem Data Perolehan
                • Melaksana Perolehan Mengikut Perancangan Yang Telah Ditetapkan
                • Melaksana Tatacara Dan Panduan Yang Terbaik Berkaitan Pengurusan  Perolehan Selaras Dengan Dasar Kerajaan Dan Peraturan UTM
                • Memantau Dan Mengemaskini Syarat Kontrak, Tatacara Dan Panduan Yang Terbaik Berkaitan Perolehan Mengikut Keperluan Semasa
                • Memberi Khidmat Nasihat Teknikal Berkaitan Perolehan Kontrak Kerja Dan Perkhidmatan
                • Mengurus Perolehan Perunding
                • Urusetia Jawatankuasa Penilaian Tender Dan Jawatankuasa  Sebutharga Kerja (Universiti), Jawatankuasa Spesifikasi
                • Mengurus pentadbiran kontrak kerja, bekalan dan perkhidmatan
                • Penyediaan dan pengurusan Dokumen Kontrak
                • Penyediaan dan pengurusan Bayaran
                • Penyediaan dan pengurusan sijil-sijil kontrak
                • Pengurusan Kerja Tambahan (VO)
                • Pengurusan Lanjutan Masa (EOT)
                • Memantau prestasi projek dan memberi nasihat teknikal dan kontrak bagi      memastikan projek disiapan mengikut masa, kos dan kualiti
                • Urusetia Jawatankuasa Perubahan Kerja, Jawatankuasa Lanjutan Masa, Jawatankuasa Projek Sakit
                • Lain-lain fungsi yang diarahkan dari semasa ke semasa